vrijdag 13 februari 2015

A5 studiekeuzeworkshops RUG

Op donderdag 12 februari hebben drie studenten van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) aan 5 Atheneum een studiekeuzeworkshop gegeven met als hoofdvraag: Hoe maak ik een juiste studiekeuze?

In 1,5 uur en in groepjes van 15 leerlingen zijn alle leerlingen aan de slag gegaan met de 5 fases van het keuzeproces:
                         
- Fase 1: Besef ik moet een studie kiezen; aan welke studie(s) zit ik te denken? 
- Fase 2: Kwaliteiten in kaart brengen door een vragenlijst in te vullen en hierover in gesprek gaan met klasgenoten
- Fase 3: Hoe oriënteer ik? Door de studie- streeplijst te gebruiken
- Fase 4: Inzoomen: met welke studie ga in meelopen? Welke criteria stel ik voor het kiezen van de juiste studie?
- Fase 5: knoop doorhakken (6 Atheneum) 

Wat de studenten van de RUG bij alle klassen opviel, is dat veel leerlingen al ver zijn in hun keuzeproces. Dit is opvallend te noemen. De meeste leerlingen liggen dus op koers.
De leerlingen gaven deze activiteit een gemiddeld cijfer van een 7,9.


Kortom: het was een geslaagde dag die we volgend jaar voor 5 Atheneum weer gaan organiseren. Dan iets eerder in het schooljaar, voordat de tweede ronde open dagen in februari plaatsvinden.