dinsdag 4 december 2012

Van onze Culturele Ambassadeur: Opera


Opera Zuid – Manon

Gezien: 1 december 2012

Door: Esther Kamphuis

Ja, echt waar. Een opera. Van tevoren was ik erg benieuwd of ik het wel mooi zou vinden, want het is toch iets heel anders dan wat ik gewend ben te zien in het theater. Maar het viel me erg mee!

‘Manon’ is een Franse opera van Massenet, begeleid door het Limburgs Symfonie Orkest. Het gaat over een 16-jarig meisje, vertolkt door Kim Savelsbergh, dat door haar ouders naar het klooster wordt gestuurd. Ze kan de verleiding van alle luxe die ze ziet niet weerstaan, en gaat met haar grote liefde Chevalier des Grieux mee. Maar de armoede waarin ze met hem leeft, vindt ze maar niks. Ze kiest voor de rijke Brétigny. Het hele verhaal gaat over geld, liefde en geloof.

Het was apart om een hele avond galmende stemmen klassieke muziek te horen zingen, maar wel leuk! Het was totaal niet saai of ouderwets; ik vond het juist erg modern, gezien de kleding, het grootse decor en ook het verhaal dat op een eigentijdse manier werd gebracht.

In het publiek was het 60-plusgehalte wel erg hoog. Ik snap dat een opera niet veel leeftijdsgenoten aan zal spreken, maar het is echt het proberen wel waard!