maandag 14 september 2020

A456: Alma Mathijsen

'Ik kan alleen schrijven over dat wat mij persoonlijk heel sterk raakt'
Alma Mathijsen vertelt op de Academie over haar schrijverschap

Uit Amsterdam kwam ze, speciaal voor de leerlingen uit de bovenbouw van het atheneum van CSG Comenius: Alma Mathijsen. De kantine van de Academie was donderdag 10 september goed gevuld: naast leerlingen lieten ook docenten de gelegenheid niet onbenut om te luisteren naar het verhaal van de auteur van o.a. Ik wil geen hond zijn.

Hoe de schrijfster op deze opvallende titel is gekomen?

'Het begon met een vraag van mijn uitgever, De Bezige Bij. Voor hun jubileum mocht ik een novelle schrijven. De enige opdracht was dat het fictie moest zijn'. Het geval wilde dat Alma op dat moment enorm veel liefdesverdriet had. 'Ik wist dus dat het alleen maar daarover kon gaan.' En ze schreef het. In vier weken. In een kasteel in Duitsland, helemaal alleen.

Het resultaat is een verhaal waarin de hoofdpersoon, een vrouw, zo wanhopig graag bij haar ex-geliefde wil zijn, dat ze besluit zichzelf te laten transformeren in een hond. Immers als hond zou ze voor altijd bij haar ex op schoot kunnen blijven liggen. Perfect! Of.. toch  niet? Alma licht een tipje van de sluier op.

Uit de rest van Alma's presentatie bleek steeds duidelijker dat zij alleen kan schrijven over zaken die haar zelf heel sterk raken. 'Wat je zelf voelt, dat zijn de dingen die ertoe doen, dat zijn de dingen die je moet onthouden. En voor mij zijn dat de beste ideeën voor mijn boeken'.

Tegen het einde van haar presentatie droeg Alma de eerste pagina's van haar allernieuwste boek voor aan haar publiek. Zo nieuw, dat het nog als manuscript thuis op haar bureau ligt. Een primeur dus! De schrijfster besloot de middag met een leuke literaire quiz. De winnares ontving van haar een exemplaar van het essay uit 2019 dat Alma schreef met haar moeder.

Na afloop kregen leerlingen en docenten de gelegenheid een gesigneerd boek te kopen; boekhandel 'De Toverlantaarn' was wederom van de partij. En zo werd deze geslaagde middag afgesloten. Nog even geduld, en dan kan ook Alma's nieuwste werk op de boekenplank!